MUSICA FLOREA, COLLEGIUM FLOREUM „[...] nýni právě dokončuji novou Sinfonii e moll. Dělá mi velkou radost a bude se od mých dřívějších lišit velice podstatně. Inu, vliv Ameriky, každý, kdo má ‚čuch‘, musí vycítit.“ Tato slova napsal Antonín Dvořák v dubnu 1893 z New Yorku do Kroměříže svému českému příteli o poslední ze svých devíti symfonií, „Z Nového světa“, jinak prvním svém díle zkomponovaném výhradně na americké půdě. Dorazil sem v září 1892, aby zde sloužil jako ředitel newyorské Národní hudební konzervatoře. Jeho četné dopisy domů v prvním školním roce překypují nadšením nad krásou města a okolní přírody, talentem jeho studentů kompozice a americkým životním stylem, který mu sice připadal velmi odlišný od českých zvyklostí, vcelku mu však velmi imponoval: „[...] bude-li tak Amerika ve všem pokračovat, předstihne všecko ostatní.“ Jeho prvním skladatelským úkolem v zámořském bydlišti bylo dokončení kantáty Americký prapor, kterou si u něj objednala konzervatoř. Kompletní náčrtky k této skladbě si s sebou přivezl z Čech, avšak ještě před jejím dokončením si začal poznamenávat jiné motivy, které prýštily z jeho mysli inspirované novým prostředím, zvláště pak afroamerickými spirituály, které pokládal za mimořádně krásný produkt Nového světa. V lednu 1893 začal zpracovávat tyto motivy v novou symfonii. Dalším zdrojem jeho inspirace byly legendy původních obyvatel Ameriky, jak je básnicky zpracoval H. W. Longfellow v Písni o Hiawathovi. V jednom ze svých rozhovorů pro tisk se Dvořák zmiňuje, že druhá věta symfonie má vztah k Hiawathovým námluvám a třetí k epizodě popisující tanec při slavnostní hostině. Dvořák nelibě nesl často opakované tvrzení, že jeho symfonie cituje starší melodie. Ve skutečnosti pro ni zkomponoval vlastní melodie inspirované americkými styly; nejblíže přímé citaci je flétnové téma G dur v první větě, začínající stejnými tóny jako druhý takt spirituálu „Swing Low, Sweet Chariot“ (v češtině známého jako „Vozíčku, ke mně leť“) a pokračující modifikovaným třetím taktem, jinak však je i tato pasáž na uvedeném spirituálu zcela nezávislá. Dvořák vypozoroval a převzal některé zvláštní rysy spirituálů: využití pentatonické stupnice, snížených citlivých tónů v mollových tóninách a určitého typu synkopace. Každý z těchto rysů lze jednotlivě najít také v evropské lidové hudbě, stejně jako v některých dřívějších Dvořákových dílech, nikdy však v takové koncentraci jako v této symfonii, kde jejich vzájemná souhra a prolnutí s dalšími prvky vytváří osobitý styl, nejen u Dvořáka, ale v symfonické hudbě vůbec dříve vskutku neslýchaný. Dvořákovou nejdokonalejší nápodobou spirituálu, ovšem bez jakékoli podobnosti s konkrétními nápěvy, je slavné téma anglického rohu ve druhé větě; když je později Dvořákův student W. A. Fisher opatřil textem ve stylu spirituálů, stalo se jakýmsi „čestným“ (a mimořádně oblíbeným) spirituálem „Goin’ Home“. Tato symfonie je ovšem pozoruhodná nejen svým vykreslením Ameriky. Je ukázkou Dvořákova příslovečně bezedného pramene podmanivých melodií (ať amerických nebo jiných), ale například také nápaditých harmonií, faktury a orchestrace. Dvořák nebývá sice obvykle řazen mezi nejprogresívnější skladatele své doby, nicméně například pulzující opakování disonantního akordu na začátku třetí věty bylo před rokem 1893 neslýchané a mohlo snad dokonce inspirovat Stravinského v jeho radikálně inovativním Svěcení jara. Velmi pozoruhodná je také celková forma této symfonie, která se vnějšně drží tradičního čtyřvětého modelu, všechno však přetavuje do neobvykle působivého dramatického celku a vedle jiných prostředků využívá vracejících se témat z předchozích vět. Tímto i dalšími způsoby se Dvořák (stejně jako ve své předchozí symfonii) mohl zčásti inspirovat Pátou symfonií P. I. Čajkovského. Odvážil se však mnohem dále než jeho ruský přítel, když vpletl nikoli jeden, nýbrž dva motivy z první věty do děje ve druhé i třetí větě a zejména pak ve druhé polovině finále, aby tak vytvořil drama, v němž se smělé téma samotného finále setkává s ne méně než pěti „postavami“ ze všech tří předešlých vět prostřednictvím snadno rozpoznatelných, avšak novému kontextu přizpůsobených melodií. Celou symfonii prostupuje jakási nedefinovatelná svěžest, jas a na mnoha místech nezadržitelná dynamická energie, stejně jako prvek zápasu, který se ke konci stupňuje, než nakonec vyústí ve velkolepou katarzi na posledních stranách. Nahrávka Dvořákovy symfonie č. 9 v interpretaci souboru Musica Florea je součástí dlouhodobějšího projektu, jehož záměrem je provedení a následné vydání zvukových snímků všech devíti symfonií v autentické interpretaci na dobových nástrojích nebo jejich kopiích v duchu dobové interpretační praxe. Zcela odlišný ráz než 9. symfonie má Dvořákovo dílo pro sbor a orchestr z r. 1872, zhudebňující závěrečný Hymnus pro sbor a orchestr z eposu Vítězslava Hálka (1835-74) Dědicové Bílé hory. Nevysoký vrchol tohoto jména v okrajové části Prahy byl dějištěm tragické bitvy z roku 1620, kde čeští vlastenci a jejich podporovatelé, povstalí proti svým habsburským pánům sídlícím ve Vídni, utrpěli zdrcující porážku. Ta uvrhla český národ do dlouhé „doby temna“, z níž se za Dvořákova života teprve začínal vzpamatovávat a postupně směřovat k větší samosprávě a kulturní nezávislosti, což nakonec vyústilo v úplnou samostatnost a rozpad rakouské monarchie v roce 1918. Hálkův text je vášnivým výrazem lásky k vlasti a výzvou k naději, která se nevzdává ani tváří v tvář kalamitě. Dvořákovo zhudebnění je možná paradoxně inspirováno stylem Wagnerovým a snad i čtvrtou větou Brahmsova Německého Requiem, které se nedlouho předtím dočkalo svého uvedení v Praze: „Wie lieblich sind deine Wohnungen…“ Tyto styly jeho německých vzorů však poskytly Dvořákovi toliko materiál, který zásadně přetvořil silou své imaginace a dovedl k nesmírně působivému a mohutnému vyjádření Hálkova vlasteneckého poselství. Premiéra v roce 1873 byla Dvořákovým prvním skladatelským triumfem a o dvanáct let později se měl Hymnus stát první skladbou, kterou za velmi slušný honorář prodal svému anglickému nakladateli Novellovi. Dnes je toto dílo neprávem opomíjeno, poněkud zastíněno jeho pozdějšími skvostnými oratorními kompozicemi jako Stabat mater a odsunuto do pozadí snad i rozšířenou mylnou představou, že Dvořákův přínos spočívá především v jeho instrumentální tvorbě. Tato nahrávka je vůbec první, která zachycuje Hymnus v jeho starší podobě, před rozsáhlými změnami, které Dvořák provedl těsně před jeho londýnským vydáním. David Beveridge
Marek Štryncl Musica Florea, dirigent Marek Štryncl 1. housle - Eleonora Machová, Martin Kaplan, Jana Anýžová, Vojtěch Jakl, Markéta Knittlová, Markéta Langová, Eva Kalová, Marie Hasoňová, Barbora Mráčková Další nahrávky Marka Štryncla a orchestru Musica Florea:
© Studio Svengali, prosinec 2024 |
coded by rhaken.net
| |