Vítejte na eshopu ARTA Music cz en

AFORISMY V HUDBĚ
Loutnové písně Thomase Campiona

 

F10273   [8595017427329]   vyšlo 6/2022   TITUL JE VYPRODANÝ

Lucie Strejcová - soprán
Barbora Hulcová - loutna
Magda Uhlířová - viola da gamba

play all Aphorisms in Muisc 58:01
1.
Oft have I sighd 2:27
2.
Now let her change 2:04
3.
If Love loves truth 3:18
4.
So tyrd are all my thoughts 3:50
5.
Maydes are simple some men say 1:22
6.
O never to be moved 3:05
7.
Sleepe angry beauty 3:22
8.
What is it all that men possesse 2:06
9.
Now winter nights enlarge 3:00
10.
Fire that must flame 2:35
11.
Could my heart more 3:26
12.
Shall I come sweet Love 2:46
13.
Silly boy tis full Moone yet 3:14
14.
Were my heart as 1:30
15.
So quicke, so hot 2:48
16.
Thrice tosse these Oaken 2:06
17.
Never love unlesse you can 1:42
18.
Fire, fire, fire, fire, loe here 1:53
19.
Breake now my heart and dye 2:51
20.
If thou longst so much 3:14
21.
Fantasy based on the song Breake now my heart and dye 5:10

Thomas Campion, anglický hudební skladatel, loutnista, básník a lékař žijící v letech 1567–1620, byl jedním z nejplodnějších loutnistů a básníků alžbětínské doby. Za svůj život napsal celkem 118 ayres, které byly publikovány v pěti svazcích. Kromě psaní básnických sbírek a skládání ayres, komponoval také hudbu k tzv. masque. Campion si psal veškeré textové předlohy sám, které následně uplatnil ve všech svých písňových sbírkách. Přestože dokázal lépe než jakýkoliv jiný anglický skladatel spojit své texty s hudbou, jeho dílo bylo kritizováno za nedostatek tvůrčí originality a hudební rozmanitosti. V tomto ohledu byl často srovnáván s jeho věhlasným současníkem Johnem Dowlandem. Nutno však podotknout, že Campion na rozdíl od Dowlanda, komponoval svá díla jako zapálený hudební nadšenec a hlavní obživou mu nebyla hudba, nýbrž lékařství. S odstupem času však můžeme s jistotou konstatovat, že Campionův méně komplikovaný kompoziční sloh byl ojedinělý a velmi originální. Mnoho Campionových písní překonalo jeho konvenční přístup a mnohé z nich se staly vynikajícími hudebními příklady loutnové a pěvecké literatury.
 
Na tomto CD Aphorisms in Music Lute songs by Thomas Campion, je nahráno celkem 20 vybraných písní ze třetí Campionovy písňové sbírky. The Third Booke of Ayres obsahuje celkem 29 písní, které mají strofickou formu a jsou v obsazení pro sólový hlas (cantus), loutnu či orpharion a bassus. Basový part je doprovázen hrou na violu da gamba. Veškeré textové předlohy jsou součástí tohoto CD a jsou psány originální „starou“ angličtinou, která se v mnoha ohledech může lišit od angličtiny současné. Fantazie pro violu da gamba byla zkomponována Magdou Uhlířovou pro toto CD a stěžejní předlohou se jí stala píseň Breake now my heart and dye. Tento kompaktní disk zároveň obsahuje ayres, které doposud nebyly nikým natočeny a zaznamenány. S pokorou tak můžeme tvrdit, že se jedná o jakési znovuzrození loutnových písní, kterými jsou Now let her change, Were my heart as, If Love loves truth a Silly boy 'tis full moone yet.


„Všechny tyto písně jsou moje, pakliže je vyjádříte správně. V opačném případě se stanou Vašimi.“             __ Thomas Campion, 1617
 

Lucie Strejcová absolvovala konzervatoř v Pardubicích pod vedením Hany Medkové a Michiyo Keiko. Dále pokračovala ve studiu klasického zpěvu na Univerzitě Hradec Králové ve třídě Jana Kyseláka a Markéty Štefanikové. Své hudební vzdělání si rozšířila studiem Music Composition and Music Performance na Georgia College v Milledgeville v USA. Od roku 2010 působí jako pěvecký hlasový pedagog v ZUŠ Jitro v Hradci Králové. V letech 2017-2021 spolupracovala s pražským pěveckým souborem Collegium 419 a od roku 2017 je členkou hradeckého ensemblu EnRe, který se zaměřuje na madrigalovou tvorbu Claudia Monteverdiho. Absolvovala mistrovské pěvecké kurzy u lektorů jimiž byli Joel Frederiksen, Emma Kirkby, Andreas Scholl, Jürgen Banholzer, Tehila Goldstein, Markéta Cukrová, aj. V roce 2018 byla přijata na Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, kde je studentkou doktorského programu Hudební teorie a pedagogika. S oblibou se věnuje sólové a komorní koncertní činnosti v oblasti duchovní, písňové a historicky poučené interpretace barokní tvorby. V roce 2020 se podílela na natáčení CD North Bohemian Music se sopranistkou Dagmar Zelenkovou a klavíristou Václavem Krahulíkem.

Barbora Hulcová studovala klasickou kytaru na Gymnáziu a Hudební škole hl. města Prahy pod vedením Václava Kučery a později na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži u Karla Fleischlingera. Hrou na renesanční loutnu pokračovala na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Jana Čižmáře. V roce 2018/2019 absolvovala výměnný pobyt na Staatliche Hochschule für Musik Trossingen v Německu, kam byla následně přijata ke studiu do třídy Rolfa Lislevanda. Pravidelně se účastní mezinárodních interpretačních kurzů, a to jak sólově (Joachim Held, Nigel North, Paul O’Dette, Michael Fields, Evangelina Mascardi, Cristián Gutiérrez, Jan van Elsacker, aj.), tak jako členka ansámblů (Czech Ensemble Baroque, Collegium Marianum, Collegium 419). S Duem Vergissmeinnicht (Antje Becker - traverso, Barbora Hulcová - theorba) byla vybrána do finále soutěže Early Music Young Ensemble Competition 2018 v Londýně. V roce 2021 se podílela na natáčení dvou CD a sice raně barokního italského repertoáru se zpěvačkou Magdalenou Podkościelnou a dále s Czech Ensemble Baroque natočila Requiem od F. I. A. Tůmy.

Magda Uhlířová nejprve studovala Hudební vědu na Masarykově univerzitě v Brně a teprve poté začala studovat hru na violu da gamba. Ve studiu dále pokračovala v Lipsku na Musikhochschule Felix Mendelssohn Bartholdy ve třídě u Irene Klein a dále pokračovala ve studiu v Brémách na Hochschule für Künste u Hille Perl. Zúčastnila se několika mezinárodních kurzů, kde spolupracovala s umělci jako jsou Paolo Pandolfo, Wieland Kuijken či Marianne Müller. Své hudební vzdělání si poté rozšířila na Mozarteum University Salzburg u Vittoria Ghielmiho. V lednu 2020 vydala profilové CD s názvem Fantazie na lidové písně u nakladatelství ARTA, které obsahuje autorské skladby pro sólovou violu da gamba a aranže lidových písní, které doprovází svým zpěvem. Dále se účastnila nahrávání CD - O Smrti i vesele, Písně pro Ježíše, Adventní písničky z českých barokních kancionálů, Lauda puer Dominum, Codex Jacobides. Od roku 2012 působí jako ředitelka ZUŠ Nová Paka, kde se intenzivně věnuje staré hudbě a také ansámblové hře. Je zakladatelkou hudebního festivalu Improfest, který je zaměřený na hudební, taneční a výtvarnou improvizaci.

© Studio Svengali, prosinec 2024
coded by rhaken.net