SONG OF SONGS
CAPPELLA MARIANA

KTC1602 [8711801016023] vydáno 2018
CANTICUM SALOMONIS
Giovanni Pierluigi Da Palestrina (1525–1594)
1 Motettorum liber quartus ex Canticis canticorum - Osculetur me 03:09
2 Motettorum liber quartus ex Canticis canticorum - Trahe me post te 02:57
Jean Lhéritier (c.1480-c.1551)
3 Nigra sum sed formosa 05:02
Giovanni Pierluigi Da Palestrina
4 Pulchrae sunt genae tuae 03:03
Jachet de Mantua (1483 - 1559)
5 Audi, dulcis amica mea 07:21
Giovanni Pierluigi Da Palestrina
6 Sicut lilium inter spinas 03:13
Nicolas Gombert (c.1495-1580)
7 Quam pulchra es 05:30
Giovanni Pierluigi Da Palestrina
8 Surge, propera amica formosa mea 02:36
9 Quam pulchra es 03:11
10 Veni, dilecte mi 03:06
Josquin Desprez (c. 1450-1521)
11 Ave Maria / Virgo serena 04:56
Nicolas Gombert
12 Magnificat Sexti et Primi Toni 13:10
Krása poezie a složitost alegorického významu starozákonních textů Písně písní, zejména v kombinaci se smyslností vybraných slov, byla často vyhledávaným tématem pro mnohé skladatele předchozích staletí. I pro nás byly texty bohatým zdrojem inspirace, reflexe a vodítkem pro interpretaci. Srovnáním renesanční italské melodiky v kontrastu s hustým předivem franko-vlámské polyfonie jsem chtěl dokázat vyjádřit úchvatné napětí mezi posvátným a světským. Přetrvávající oscilaci významového obsahu textů Písně písní vyjádřil každý skladatel osobitým způsobem, zejména Palestrinův až madrigalistický přístup mi byl vzorem. Není náhodný ani výběr místa nahrávání v srdci Burgundska, na poutním místě v Paray-le-Monial v kapli zasvěcené Panně Marii, kde nalézáme kořeny renesanční polyfonie má zvláště dnes tato hudba své místo. Vztahy mezi Čechami a Francií mají již od středověku dlouholetou tradici. Obě země mají bohatou historii, která ukazuje na vzájemné prolínání, a naše nahrávka k této kulturní výměně přispívá.
Píseň písní je také příběhem setkávání muže a ženy. Milostná poetika starozákonní knihy krále Šalamouna byla středověkou alegorikou přetavena v obraz Panny Marie, který je rozvinut v našem programu v pestrobarevný obraz hudby Renesance. Pětice mužů, otců, rozezpívá příběh oslavující krásu a půvab ženy, ale i sílu a přednosti mužského elementu. Setkávání je v případě našeho nového CD nejen vyjádřením soužití muže a ženy, ale i symbolem 10-ti letého výročí založení našeho ansámblu.
Vojtěch Semerád

Cappella Mariana je komorní vokální soubor, který se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka. Vystoupení ansámblu se setkala s nadšeným přijetím publika, kritika cení především expresivitu projevu a citlivý přístup k práci s textem. Cappella Mariana vznikla v roce 2008 a jako jeden z mála domácích vokálních souborů se zaměřuje na uvádění pozapomenutých děl vrcholné vokální polyfonie z oblasti italské, vlámské či anglické renesance. Umělecky zastřešuje koncertní cyklus s názvem Postní pátky, navazující na tradici hudebních představení u křižovníků u Karlova mostu.
Členy souboru jsou mezinárodně renomovaní pěvci, kteří pravidelně spolupracují se souborem Collegium Marianum a vystupují na prestižních evropských festivalech (např. Festival de Sablé, Festival Baroque de Pontoise, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Mozartfest, Pražské jaro, Mitte Europa či Bolzano Festival Bozen). Dále se věnují interpretaci barokní a předromantické hudby a účinkují na českých a zahraničních pódiích se soubory jako Bach Collegium Japan, Collegium Vocale Gent, Tiburtina Ensemble, Collegium 1704 a Doulce Memoire. V prosinci 2012 ansámbl vydal svou profilovou nahrávku pod názvem Sacrum et Profanum.
Ansámbl působí pod uměleckým vedením Vojtěcha Semeráda, který po ukončení studií na Univerzitě Karlově v Praze a Conservatoire national supérieur v Paříži pokračuje na papežském institutu Musica Sacra v Římě a dále si prohlubuje studium od gregoriánského chorálu až po renesanční polyfonii.
Další nahrávka vokálního souboru Cappella Mariana:
