ŽIVOT S CEMBALEM / František Vyhnálek
Giedré Lukšaité-Mrázková & Jaroslav Tůma
F10155 [8595017415524]
TT - 120:00 vyšlo 7/2007
CD1
Giles Farnaby (c.1563 – 1640)
- For two virginals (ze sborníku The Fitzwilliam Virginal Book) 1:09
Giedré Lukšaité-Mrázková, Jaroslav Tůma – dva italské virginaly
William Byrd (c. 1540 – 1623)
- The Bells, ground for keyboard [MB 38] 6:36
Jaroslav Tůma – italský virginal
Girolamo Frescobaldi (1583 – 1643)
- Toccatta undecima (Il Secondo libro di toccate, canzone, versi d'hinni… 1637) 5:13
Jaroslav Tůma – jednomanuálové italské cembalo
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 – 1621)
- Fantasia chromatica 8:33
Giedré Lukšaité-Mrázková – dvoumanuálové vlámské cembalo (Andreas Ruckers)
Girolamo Frescobaldi
- Toccatta decima (Il Secondo libro di toccate, canzone, versi d'hinni… 1637) 5:05
Jaroslav Tůma – jednomanuálové německé cembalo
Louis Couperin (c. 1626 – 1661)
Suita A dur
- Prelude [M8] 1:57
- Courante [M112] 2:00
- Sarabande [M113] 2:43
- Gigue [M114] 1:40
- Pavanne fis moll [M120] 4:15
Giedré Lukšaité-Mrázková – dvoumanuálové francouzské cembalo
Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)
- Chacone G dur, HWV 435 12:17
Jaroslav Tůma – jednomanuálové italské cembalo
Josef Antonín Štěpán (1726 – 1797)
Sonáta D dur, op. 3/3
- Allegro moderato 3:59
- Andante non molto 3:43
- Minuetto (Tempo moderato) 2:48
- Inglese (Allegro) 2:11
Giedré Lukšaité-Mrázková – dvoumanuálové vlámské cembalo (Johannes Ruckers)
CD2
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
- Preludium & Fuga Fis dur, BWV 882 5:45
(Das Wohltemperierte Klavier, Buch 2, No. 13)
- Toccata fis moll, BWV 910 11:26
Giedré Lukšaité-Mrázková – dvoumanuálové vlámské cembalo (Andreas Ruckers)
Chorální preludia (Clavier-Übung III)
- Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit BWV 672 1:29
- Christe, aller Welt Trost BWV 673 1:16
- Kyrie, Gott heiliger Geist BWV 674 1:14
- Allein Gott in der Höh' sei Ehr' BWV 675 3:42
- Fughetta super: Allein Gott in der Höh' sei Ehr' BWV 677 1:04
- Fughetta super: Diess sind die heil'gen zehn Gebot' BWV 679 2:14
- Fughetta super: Wir glauben all' an einen Gott BWV 681 1:24
- Vater unser Himmelreich BWV 683 1:41
- Christ, unser Herr, zum Jordan kam BWV 685 1:25
- Aus tiefer Not schrei ich zu dir BWV 687 4:34
- Fuga super: Jesus Christus unser Heiland BWV 689 3:42
Jaroslav Tůma – jednomanuálové německé cembalo
Koncert pro dvě cembala c moll, BWV 1060
- Allegro 5:16
- Adagio 5:18
- Allegro 3:38
Giedré Lukšaité-Mrázková – dvoumanuálové vlámské cembalo (Andreas Ruckers)
Jaroslav Tůma – dvoumanuálové vlámské cembalo (Johannes Ruckers)
další fotografie
Nástroje:
Italský virginal (c. 1580, anonym), dva různé nástroje postavené v letech 2000 a 2001
jeden rejstřík 8´, rozsah HH – e´´´
(W. Byrd, G. Farnaby – oba virginaly: ladění středotónové)
Jednomanuálové německé cembalo (c. 1715, anonym, Thüringen), postaveno 1987 jako opus 1
(originál – Bachův rodný dům v Eisenachu)
dva rejstříky 8´, loutna, rozsah HH – d´´´
(G. Frescobaldi – ladění středotónové, J.S. Bach: Chorály – ladění Valotti)
Jednomanuálové italské cembalo (c. 1681, Giovanni Battista Giusti, Lucca), postaveno 2004
(originál – Germanisches Nationalmuseum, Norimberg)
dva rejstříky 8´, rozsah C – d´´´
(G. Frescobaldi – ladění středotónové, G.F. Händel – ladění Valotti)
Dvoumanuálové vlámské cembalo (1624, Johannes Ruckers), postaveno 1993
(originál – Musée d´unterlinden, Colmar)
8´, 4´, 8´, loutna, rozsah GG – e´´´
(J.S. Bach: Dvojkoncert – ladění Valotti, J.A. Štěpán – ladění Valotti)
Dvoumanuálové vlámské cembalo (1640, Andreas Ruckers), postaveno 1995
(originál – AR 1640, Hôtel de Croix, Namur)
8´, 4´, 8´, loutna, rozsah GG – d´´´
(J.P. Sweelinck – ladění středotónové, J.S. Bach: Dvojkoncert – ladění Valotti,
J.S. Bach: Preludium & Fuga, Toccata – ladění Bach-Barnes)
Dvoumanuálové francouzské cembalo (1769, Pascal Taskin), postaveno 1998
(originál – Raymond Russell Collection, Edinburgh)
8´, 4´, 8´, loutna, rozsah FF – f´´´
(L. Couperin – ladění Valotti)
Dílna Františka Vyhnálka slaví v roce 2007 dvacetileté výročí existence. Bezprostředním impulsem, který vedl Vyhnálka k zájmu o stavbu cembal, byla objednávka Pavla Klikara, vedoucího souboru Musica Antiqua Praha, který potřeboval nástroj využitelný při koncertech barokní hudby. Jednalo se tehdy o „prehistorické“ období stavby cembal v Hovorčovicích, kdy Vyhnálkovými partnery byli Jiří Vykoukal a Petr Šefl, se kterými v průběhu 80. let postavil několik nástrojů ze stavebnicových dílů zakoupených v zahraničí.
Jednomanuálový model „Eisenach“, který postavil František Vyhnálek v roce 1987 po návratu ze stáže u Juergena Ammera v Lipsku, byl teprve jeho skutečným – bez stavebnicových dílů postaveným – prvním opusem. Počátky činnosti dílny byly v době reálného socialismu těžké. Nebylo snadné zakoupit dřevo, stroje, zkrátka vše potřebné. Naštěstí se poměry po roce 1989 změnily. Zájem o Vyhnálkovy nástroje nejen v Čechách, ale především v zahraničí překonal veškerá očekávání. Po dvaceti letech existence dílny najdeme cembala z Hovorčovic např. v Praze, Brně, Olomouci, Ostravě, Plzni, Bratislavě, Vídni, Budapešti, Vilniusu, Paříži, Wuerzburgu, Clevelandu, Bostonu, Malmoe, Kyotu. Vlastníky jsou vysoké hudební školy, profesionální cembalisté i hudební nadšenci. Na Vyhnálkových nástrojích koncertovalo mnoho špičkových světových cembalistů, v rámci pražskojarních festivalů např. Zuzana Růžičková, Gustav Leonhardt, Ton Koopman, Jacques Ogg, Johann Sonnleitner a mnoho dalších.
V letech 1987 až 2007 postavila Vyhnálkova hovorčovická dílna celkem 120 nástrojů, z toho téměř polovinu dvoumanuálových. Najdeme mezi nimi kopie nástrojů francouzských, vlámských, italských, německých, ale také např. virginaly anglického či italského typu a několik francouzských spinetů, nebo pentagonální spinet italský. V posledních letech jsou Vyhnálkovými zdatnými spolupracovníky Pavel Jouza, Filip Dvořák a syn Martin Vyhnálek. František Vyhnálek se věnuje částečně i restaurování historických cembal, klavichordů a kladívkových klavírů.
Cembala pro nahrávku CD byla vybrána tak, aby představila typovou i zvukovou rozmanitost hovorčovické produkce v plné šíři. Dramaturgie je tvořena sledem kontrastních hudebních forem, putuje důležitými oblastmi Evropy počínaje dobou alžbětinskou až po Vídeň století osmnáctého. Druhé CD je věnováno J. S. Bachovi.
Jaroslav Tůma