Opera o dvanácti scénách z roku 2021 v provedení Ensemble Damian
Dafnis: Vojtěch Pelka – soprán
Dafnis: Matěj Pšenička – pohybová role
Starý Dafnis: Jiří Poláček – bas
Thyrsis: Matej Benda – alt
Korydón: Ondřej Benek – tenor
Menalkás: Michal Marhold – bas
František Jeník – klavír
Martin Smutný – klavír a melodika
Jakub Sobotka – kontrabas
Hudba / Music: Tomáš Hanzlík
Libreto / Libretto: Marek Řihák
Režie / Stage Director: Jakub Čermák
Umělecké nastudování / Rehearsed by: Tomáš Hanzlík
Kostýmy a scéna / Costumes and Set: Pavlína Chroňáková
Stopáž / Durata: 68´
Opera ve stylu Theokritových pastýřských zpěvů se odehrává v zahradě, ve které pase Dafnis, třináctiletý pastýř, krásný tak, že je ho možné zaměnit za děvče, kozy. Opěvuje klid a přízeň přírody, vzdálen nástrahám a hluku velkoměsta (Přírodo kouzelná). Ve snu ho stařec varuje před blížícím se nebezpečím (Ohrožený spáč). V dalším obraze je zahrada přepadena třemi mladými loupežníky, s prvními vousy a nejistým vystupováním. Je to asi první přepadení.
Dafnidovi se podaří přesvědčit loupežníky, aby ho neodvlekli jako otroka, ale naopak zůstali v zahradě a pomohli mu s prací na pastvě a v hospodářství. Nějaký poklad se určitě časem najde.
Loupežníci postupně jednotlivě za Dafnidem chodí a snaží se ho svést. Každý během námluv použije jiný druh umění. Korydón složí milostnou báseň (Amorova pomsta). Menalkás se snaží Dafnida okrášlit květy, drapérií a vymodelovat jako nádherné božstvo v hlíně (Prosba k Priápovi). Thyrsis hraje na aulos tklivou píseň (Erós a múzy). Dafnidovi se pokaždé podaří z erotické motivace předváděných výkonů převést pozornost k výsledným výkonům a nesporným talentům jednotlivých loupežníků, takže si prozatím uchrání nevinnost. Po tomto defilé odmítnutých milenců následuje Dafnidův žalozpěv u pramene, kde nad temnou tůní naříká nad svým obrazem, který mu způsobuje tolik nesnází, až se v závěru snaží políbit svůj odraz, zamilován sám do sebe. Před sebevraždou utopením ho zachrání až loupežníci, kteří si uvědomili, že tím pokladem je právě on, katalyzátor jejich talentů. Domluví se, že inspirováni láskou k němu vytvoří společně nadčasové umělecké dílo, kterým pobaví sebe, kozy i ovce. Obrací se na publikum úvodním sborem jejich nové opery.
ENSEMBLE DAMIAN
Od prvního veřejného vystoupení v roce 1995 se Ensemble Damian zaměřuje téměř výhradně na autentickou interpretaci barokní a soudobé hudby. V první oblasti čerpá z bohatého fondu českých a moravských archivů, ve druhé spolupracuje převážně se skladateli Vítem Zouharem a Tomášem Hanzlíkem, který je zároveň uměleckým vedoucím souboru.
Ensemble Damian má pohyblivý počet členů podle provozovaných skladeb. V největším obsazení dosahuje velikosti komorního orchestru a komorního sboru. Pro jeho vokalisty je příznačné používání rovného hlasu s přirozenou barvou nezatíženou vibrátem a jinými operními zvyklostmi. Pro interpretaci barokní hudby používá kopií dobových nástrojů. Soubor se rovněž snaží opouštět schéma klasické koncertní prezentace a koncipovat své programy do tematicky propojených ploch. Věnuje se převážně scénickému provádění barokních i soudobých oper. Cílem není historická rekonstrukce, ale živý a současný tvar, který je dobře srozumitelný širokému spektru diváků. V řadě projektů soubor kombinuje historické, moderní a netradiční nástroje. Soubor působí při Katedře hudební výchovy UP Olomouc.
Největším projektem Ensemble Damian v létě 2011 bylo účinkování na operním „maratonu“ Pražské barokní slavnosti, kde odehrál 72 představení. Od roku 2013 pořádal soubor obdobnou akci v domácím prostředí pod názvem Olomoucké barokní slavnosti (od roku 2020 si je přisvojila skupina produkčních a Ensemble Damian na nich již neuvidíte). Vedle toho soubor pravidelně pořádá koncem roku festival Opera Schrattenbach, zaměřený na soudobé hudební divadlo. Soubor provozuje rozebiratelnou divadelní scénu Theatrum Schrattenbach a používá rozsáhlý depozitář originálních kostýmů.